Tag Archives: the Canadian Press

Pagemasters editorial outsourcing spreads to the US and Canada

Editorial outsourcing firm Pagemasters has announced a partnership with the Canadian Press to provide a range of production services, including design, sub-editing and headline writing, to titles in the US and Canada.

The new division, Pagemasters North America, will be a wholly-owned subsidiary of The Canadian Press, which already provides pagination services to Canadian daily newspapers including The Globe and Mail and Toronto Star.

The move by Australian Associated Press (AAP), the national news agency of Australia, which owns the editing company, follows a contract with Telegraph Media Group announced in January to provide sub-editing services for the Daily and Sunday Telegraph’s weekend supplements.

In a previous article in The Sunday Morning Herald, Pagemasters managing director Bruce Davidson commented on how useful a time zone difference is for the editing process: “The Telegraph can deliver pages at the end of their day, and when they come in the next morning we have completed the work.”

In today’s release, Davidson said: “The launch of Pagemasters North America is a major development and I believe one which has the potential to lead to significant changes in the editorial production model for US and Canadian newspapers.

“We will be heavily involved with The Canadian Press in setting up editorial production centres in North America, working closely with newspaper publishers as they grapple with the radical changes sweeping the industry.”

AP sues website it claims ripped off its stories

The Associated Press (AP), yesterday in New York, began legal action against All Headline News (AHN), a website it claimed was infringing its copyright by rewriting and publishing its copy.

The AP claims AHN Media copied its stories from news sites then resold to other news outlets, according to a report by the Canadian Press.

The lawsuit stated that AP ended its republishing deal with AHN in 2005, reportedly because AHN repeatedly used more content than two paragraphs of news stories it was permitted, the report added.