Tag Archives: News Group

How the news sites are treating the phone tapping story

Yesterday afternoon in a powerful Guardian exclusive, investigative journalist Nick Davies reported that the Murdoch News Group papers paid £1m to ‘gag’ phone-hacking victims.

Rupert Murdoch, who owns News Group, recently argued he had little influence on his publications’ editorial content; it would be interesting to see how his other UK papers would treat the story about their sister title today.

Let’s see how each of the UK news websites is running the story [as around 9.30 – 10 am]. [News organisations owned by Murdoch are labelled (M).]

Note: Observations correct at time of writing; subject to updates.

  • The BBC has headlined many of its bulletins across radio and TV with the story. Channel 4 ran with the story yesterday. Both news sites feature the story as the main article. Sky News (M) ran it last night and its main (breaking) story on its website is “Cameron: ‘Coulson’s Job Is Safe'”.
  • Guardian: Top story with several supplementary features and stories
  • Sun.co.uk (M): Not running the story
  • NewsoftheWorld.co.uk (M): Not running the story

The Murdoch empire (source: BBC website / News Corp)


New York Post
Fox News
20th Century Fox
Times and Sunday Times
Sun and News of the World
Star TV
Dow Jones Co. (incl. Wall Street Journal)
The London Paper

Daily Telegraph
Fiji Times
Gold Coast Bulletin
Herald Sun
NT News
Sunday Herald Sun
Sunday Mail
Sunday Tasmanian
Sunday Territorian
Sunday Times
The Advertiser
The Australian
The Courier-Mail
The Mercury
The Sunday Mail
The Sunday Telegraph
Weekly Times

Brand Republic: Mirror to merge print and online ad sales teams

Mirror Group Newspapers is planning to restructure its ad-sales team by merging print and online divisions.

The move would reflect similar mergers at other national newspapers. News Group and Telegraph Media Group has each set up cross-media groups for their titles.

According to Brand Republic, The Mirror initiative is being led by David Emin, director of advertising at the group, and Paul Head, head of digital.

The merge is expected to take place in June.

@BtPW: 120,000 contributions and 3 million views of single Madeleine McCann story thread

Danny Dagan, head of online communities with News Group, told the Beyond the Printed Word conference that a single discussion thread about Madeleine McCann overseen by his moderation team has taken over 120,000 contributions and been viewed over three million times.

Attesting to the success of News Group’s reader community areas, Dagan – whose team of seven moderators and one manager oversee the communities for Sun Online, thelondonpaper and the News of the World – told delegates that he had developed a 152-page moderation policy book that his team is tested on every three months (bonuses depend on knowledge of it, he added.)

The policy is to assure the smooth running of the reader discussion area and to lessen the threat of legal action from rouge posts and when discussions turn ugly.

As an example, Dagan said that when the tide of opinion turned against the McCanns his team were removing up to 500 comments a day.

The policy book was developed, he said, from the responses News Group’s team of lawyers to 100 ‘borderline’ pieces of user-generated content (UGC) submitted to its newspaper sites.

Industry norms, he added, of having to remove a piece of unsuitable content within 24 weekday hours were massively surpassed.

He told delegates that his team was committed to removing unsuitable content within 15 minutes. Although, he added, the average time between complaint and removal was two to three minutes.

He added that moderation was made for both inappropriate content and from an editorial perspective, also for ‘brand protection’ (which basically means if the Sun, the moderators or Rupert Murdoch get slagged off too much).

So heavy traffic and a fabulous number of users of MySun then Danny? Oh yes, but he remained steadfastly tight-lipped on just how many people had signed up.